Alex Buday

2025.ápr.25.
Írta: Alex Buday Szólj hozzá!

🎭 Al Pacino 85 éves – és még mindig tudja, hova tette a cannolit

A maffia eleganciája és az eszpresszó íze

chatgpt_image_apr_25_2025_09_38_19_am.pngMa ünnepli 85. születésnapját az a férfi, aki megtanította nekünk, hogyan kell belépni egy szobába lassan, szótlanul – majd az egész jelenetet ellopni egyetlen pillantással.
Alfredo James Pacino, akit a világ egyszerűen csak Al Pacinónak hív, ma nem csak az éveket ünnepli, hanem egy életet, amelyet a film iránti szenvedély, a színpad iránti hűség, és a szerepek iránti teljes odaadás jellemez.

Pacino azok közé tartozik, akik sosem játszottak el egy szerepet – ők eggyé váltak vele.
Michael Corleone (A Keresztapa trilógia), Tony Montana (Scarface – A sebhelyesarcú), Frank Slade (Egy asszony illata), John Milton (Az ördög ügyvédje), Carlito Brigante (Carlito útja) – csak néhány név a hosszú sorból, amely mind ugyanazt jelenti: valakit, aki elhisszük, hogy tényleg élt. És talán egy kicsit még most is él bennünk.

🎬 Elismerései között ott találjuk az Oscar-díjat, a BAFTA-t, a Golden Globe-ot, a Tony-díjat, valamint az AFI életműdíját. De a legnagyobb elismerés talán mégis az a csend, ami akkor keletkezik, amikor megjelenik a vásznon. Az a kollektív levegővisszafojtás, amit csak kevesen váltanak ki.

Személyes szokása? Nos, a legenda szerint Pacino minden forgatásra magával vitt egy saját kotyogós kávéfőzőt. Nem kérte, nem követelte – egyszerűen csak volt. Egy apró tárgy a kulisszák mögött, amely mindig segített neki fókuszálni, otthonosságot teremteni, és talán újra és újra emlékeztetni, honnan indult. Mert ő valóban a New York-i utcák fiából lett a film királya – saját kávéval, saját ritmussal, saját, utánozhatatlan jelenléttel.

📽 Filmajánló:
Ha ma este csak egyetlen filmet néznél újra, legyen az A Keresztapa (1972). Nemcsak Pacino színészi mesterműve, hanem a filmművészet egyik örök darabja is.

🎞 Előzetes itt megtekinthető:
🔗 THE GODFATHER | 50th Anniversary Trailer | Paramount Pictures

🎬 Elérhető magyar szinkronnal és felirattal is az Amazon Prime Video kínálatában:
🔗 A Keresztapa – Amazon Prime Video

Ma született

Ma született az ember, akinek a tollából királyok vívnak szócsatákat, bolondok mondanak ki igazságokat, és szerelmesek suttogják a halhatatlanság ígéretét.

chatgpt_image_apr_23_2025_10_08_02_pm_1.png

  1. április 23-án született William Shakespeare – vagy legalábbis így tartja a hagyomány. És hogy még különösebb legyen a sors játéka: ugyanazon a napon, 52 évvel később meg is halt.

Ő volt az, aki megmutatta, hogy az emberi lélek labirintusai éppoly izgalmasak, mint egy csata kimenetele. Aki megtanította nekünk, hogy "lenni vagy nem lenni" nem csak filozófiai kérdés, hanem mindennapi vívódásaink tükre.

Ma, amikor a világ minden szegletében idézik a sorait, amikor a színházak deszkáin újra és újra életre kel Hamlet, Lear király, Othello vagy Rómeó és Júlia – emlékezzünk arra, hogy mindez egy ember tollából indult, egy áprilisi napon.

William Shakespeare ma született. És még mindig itt van velünk.

 

3xyowgf6.png

Michael Moore – A kamera mögül kimondott igazság

Egy dokumentumfilmes, aki sosem félt szembenézni az igazsággal – és kimondani azt

chatgpt_image_apr_23_2025_07_52_36_am.png

2025. április 23-án ünnepli 71. születésnapját Michael Moore, a dokumentumfilm radikális hangja, aki egész életében következetesen és kérlelhetetlenül szólalt fel az igazságtalanság, a politikai manipuláció és a társadalmi közöny ellen. Munkássága nem csupán mozgóképes krónikája volt az elmúlt évtizedek Amerikájának – hanem annak erkölcsi tükre is.

Flinttől a világ figyelméig – egy harcos útja

Moore Michigan állambeli Flint városából indult, ahol már fiatalon megtapasztalta, hogyan képes a gazdasági racionalitás címszava alatt egész közösségek tönkremenni. A General Motors bezárásai nemcsak munkahelyeket, hanem sorsokat törtek derékba – és ezzel a tapasztalattal Moore elindult, hogy megmutassa a világnak: az emberek történetei fontosabbak a statisztikáknál.

Már első filmjében, a Roger & Me-ben (1989) is világossá tette, hogy ő nem dokumentál – ő szembesít. Filmjeiben az volt a közös, hogy mindig az „alul lévők” szemszögéből nézte Amerikát: a kiszolgáltatottak, a csendben szenvedők, a rendszerből kihullottak nézőpontjából.

A filmek, amelyek mozgásba hozták a lelkiismeretet

Michael Moore művei mindig erősen állást foglaltak, mégis milliók figyelmét ragadták meg világszerte. Nem a középutat választotta, hanem a kényelmetlen igazságot. Az alábbi filmjei megkerülhetetlenek mindazok számára, akik meg akarják érteni az amerikai társadalmat – és azt, hogyan jutott oda, ahol ma tart:

  • 🎯 Roger & Me (1989) – Flint bukása és a vállalati cinizmus

  • 🔫 Bowling for Columbine (2002) – Az amerikai fegyverfetisizmus tragédiái

  • 🔥 Fahrenheit 9/11 (2004) – A politika, a háború és a manipuláció mechanizmusa

  • 🏥 Sicko (2007) – Az amerikai egészségügyi rendszer szociális katasztrófája

  • 💵 Capitalism: A Love Story (2009) – A pénz világvallásának kritikája

  • 🗳️ Fahrenheit 11/9 (2018) – Trump, választási rendszer, populizmus

  • 🌍 Planet of the Humans (producerként, 2019) – Környezettudatosság vagy zöldipari marketing?

Canadian Bacon – A vígjáték, amely ma már nem vicces

1995-ben Moore eltért a dokumentumfilmes úttól, és rendezett egy szatirikus játékfilmet – Canadian Bacon címmel. A film alaphelyzete akkor nevetségesnek tűnt: az amerikai kormány, belpolitikai válsága elterelésére, Kanadát kiáltja ki új ellenségként.

Nevettünk. Ma már nem.

2025-ben újra olyan vezető ül a Fehér Házban, aki nyíltan beszél Kanada „újraegyesítéséről az USA-val”, vámháborút indít kanadai fa, acél és – szimbolikusan – „kanadai szalonna” ellen, és új védelmi térségeket hirdet meg Ottawa beleegyezése nélkül. Az a jelenet, ahol amerikaiak kézikönyvet kapnak, hogyan ismerjék fel a „rejtőzködő kanadaiakat” – ma már nem túlzás, hanem sötét párhuzam egy olyan retorikával, amely a szomszédos országot kulturális fenyegetésként tünteti fel.

A Canadian Bacon tehát már nem vígjáték – hanem filmbe zárt előérzet. Moore szatírája mára dokumentumfilmmé lényegült, amely képkockáról képkockára idézi meg a populizmus, a patriotizmusba bújtatott agresszió és a mesterséges ellenségkép-gyártás rémképeit.

Michael Moore ma – az erkölcsi iránytű, amely még mindig működik

71 évesen Michael Moore még mindig jelen van. A hangja mélyebb, a világlátása árnyaltabb, de a lényeg ugyanaz: az igazság számít. A kisemberek sorsa számít. A bátorság számít. Ő az, aki sosem félt szólni – és ma, amikor a szatíra és a valóság közti határ végképp elmosódott, különösen fontos, hogy hallgassunk rá.


🎬 Ajánlott film ma estére – tanulás céljából, nem nevetésből:
📽️ Canadian Bacon (1995)
🔗 Nézd meg az előzetest itt »

Elérhetö itt: Amazon

51ir40qheyl_sx300_sy300_ql70_fmwebp.webp

„Az igazság néha szemérmetlen.” – Egy provokatív klasszikus nyomában

Ajánló Vladimir Nabokov: Lolita című regényéhez

81mdcal91ul_ac_ul232_sr232_232.jpg

Ma van Vladimir Nabokov születésnapja. Egy író, akinek művei nemcsak a nyelvet feszítették ki az érzékelhetőség határáig, de az olvasó tűréshatárát is. Mint ötven feletti szerző, aki maga is gyakran kutatja az elhallgatott, elfojtott vagy épp „tapintatból” kerülgetett témákat, úgy érzem, Lolita nemcsak irodalom, hanem tükör. Néha görbe, néha fájóan éles.

Be kell valljam, gyakran motoszkál bennem a gondolat, hogy talán én is megírok majd egy novellát, ahol valami „nabit” mozdul meg – ahol az olvasó nem tudja eldönteni, kacagjon-e vagy felszisszenjen. Aztán lehet, hogy gyorsan el is rejtem a kéziratot a fiók legmélyére... De hát, nem erről szól-e az írás? A határok feszegetéséről? Arról, hogy néha nem is a történet botrányos, hanem az, hogy egyáltalán meg merjük-e írni.

A Lolita pontosan ezt teszi. Provokál. Elbizonytalanít. Megkérdőjeleztet. És mindezt olyan prózában, amely maga a nyelvi gyönyör: Nabokov mesterien játszik a szavakkal, mint egy hegedűművész, aki tudja, melyik húr mikor szakad el.

A történet középpontjában Humbert Humbert, az intellektuális, neurotikus, de kétségtelenül elbűvölő elbeszélő áll, aki szenvedélyes és – minden erkölcsi határt átlépő – szerelmet érez a tizenkét éves Lolita iránt. Nabokov nem igazol, nem menteget – és éppen ez a zsenialitása. A regény nem mentség, hanem diagnózis. Nem vádirat, hanem boncolás. A könyv valódi ereje abban rejlik, hogy nem hagy nyugodni: a szöveg szépsége és a tartalom morális árnyalatai folyamatosan feszülnek egymásnak.

A Lolita nem a szenzációról szól. Hanem arról, hogyan takarjuk le selyemmel a borzalmat, hogyan csomagoljuk be esztétikába a bűnt, és hogyan válik a társadalmi képmutatás az egyik főszereplővé. Ma, amikor minden második klikk botrányra éhes, különös paradoxon, hogy egy 1955-ös regény még mindig képes zavarba hozni minket. Mert nem attól tabudöntő, hogy mit mond, hanem hogy hogyan meri kimondani.

Olvasni a Lolitát olyan, mint tükörbe nézni egy sötét szobában – előbb-utóbb hozzászokunk a homályhoz, és elkezdünk látni. Amit találunk, az nem mindig kellemes. De szükséges.

📚 Április 22. – Vladimir Nabokov születésnapjára emlékezünk

Egy író, aki a nyelvvel sakkozott, és örökre megváltoztatta az irodalmat.

 

chatgpt_image_apr_22_2025_07_45_25_pm.png

Ma, április 22-én született Vladimir Nabokov (1899–1977), a 20. század egyik legsokoldalúbb, legkifinomultabb írója.
Egy olyan szerző, aki képes volt nyelveket, kultúrákat, kontinenseket átlépni – és közben maradandóan átalakítani az irodalmat.

Oroszul kezdett írni, angolul vált világhírűvé. Professzorként tanított, lepkéket gyűjtött, és közben regényeket írt, amelyek egyszerre voltak gyönyörűek, provokatívak, intellektuálisak és formabontók.

Az irodalom világában Lolita volt a villámcsapás, Pale Fire a fejtörő rejtvény, Speak, Memory pedig a lírai visszatekintés. De Nabokov művei mögött mindig ott volt az ember: az emlékező, az álmodozó, a játszani vágyó, aki a szavakat sakktáblaként rendezte el.

Számomra Nabokov több, mint egy szerző. Ő a mondat mestere. Az árnyalatok, a játékos irónia, a fájdalmas nosztalgia és az irodalmi szabadság szövetségese. Aki nem félt attól, hogy zavarba hozzon, hogy elgondolkodtasson, hogy nyomot hagyjon bennünk.


🎩 Egy élet, amely már nem közöttünk zajlik – de mondatai ma is élnek.
📖 Emlékezzünk ma rá – egy mondattal, egy könyvvel, egy csöndes újraolvasással.


Ajánlott olvasmányok tőle:

  • Lolita – provokáció és költészet határán

  • Pale Fire – egyetlen vers, egy egész világ

  • Speak, Memory – emlékekből épített irodalom


🕯 Vladimir Nabokov (1899–1977)
Ma lenne 125 éves. És még mindig tanít minket olvasni.

 

mmm2ogm0y2et_cb544843388.jpg

🎂 Jack Nicholson 87 éves – A mosoly, ami hiányzik

Három Oscar, tucatnyi felejthetetlen szerep, és egy film, amit ma is érdemes újranézni.

chatgpt_image_apr_22_2025_10_51_06_am.png

Ma, április 22-én ünnepli 87. születésnapját Jack Nicholson – és ha van színész, akinek neve hallatán azonnal egy arc, egy mosoly és egy egész filmes korszak ugrik be, akkor az ő.

Számomra Jack Nicholson nem csupán egy színész. Ő maga a mozi. Az a fajta karizmatikus jelenlét, amely nemcsak a vásznon, hanem a filmvilág szívében is örökre nyomot hagyott. Akár egy őrült íriszt tágító nevetés a Ragyogás-ban, akár egy cinikus vigyor a Lesz ez még így se-ben – Nicholson mindig olyasmit tett hozzá a szerepeihez, amit nem lehet tanítani.

És mégis… hiányzik.

Hiányzik az a pimasz elegancia, az a szemtelen bölcsesség, az a szabályokat semmibe vevő energia, ami minden jelenetét áthatotta. Hiányzik a hangja, a tekintete, az a félmosoly, amitől egyszerre lehetett nevetni és összerezzenni. Hiányzik az a fajta filmszínészet, amit ő képviselt – nyers, őszinte, zsigeri.

Egy zseniális pályafutás

Háromszoros Oscar-díjas. Legjobb férfi főszereplőként díjazták a Száll a kakukk fészkére (1975) és a Lesz ez még így se (1997) című filmekért, míg a Becéző szavak (1983) egy mellékszereplőként hozott neki aranyszobrot. Összesen 12 Oscar-jelölést gyűjtött – a legtöbbet, amit férfi színész valaha kapott.

De nem a díjak teszik naggyá, hanem az, ahogy minden karakterével több lett a mozi. Ő volt Joker A Batman-ben – félelmetesebb, mint bármely maszkos gonosz. Ő volt McMurphy, aki forradalmat robbantott egy elmegyógyintézetben. Ő volt Melvin Udall, a kiállhatatlan író, akit mégis megszerettünk, mert le mert vetkőzni a páncéljai alá.

Egy különc élet – egy ikonikus személyiség

Kevesen tudják, hogy Nicholson csak felnőttként tudta meg: az a nő, akit mindig a nővérének hitt, valójában az édesanyja volt. Ez a megrendítő fordulat – egy identitás újrafelfedezése – sok mindent elmond arról, honnan ered az a mélység, amit a szerepeiben is láthattunk.

Őszinte volt. Szabad. Időnként szélsőséges, de mindig vállalta önmagát – a vásznon és azon kívül is. A magánéletében ugyanaz az öntörvényű, életszerető és szemtelenül sármos figura maradt, mint a karakterei. Nem igyekezett mindenáron szerethető lenni – és éppen ezért lett az.

Egy korszak, ami nem érhet véget

Jack Nicholson már évek óta visszavonult. Nincsenek új filmek, nincsenek interjúk, nincsenek vörös szőnyeges bevonulások. És bár tudjuk, hogy megérdemli a nyugalmat, mégis... valahol nagyon hiányzik. Mert amit ő képviselt, ma már alig látjuk.

De szerencsére a filmjei itt maradtak velünk. Mert a tekintete, a hangja, a gesztusai már beégtek a filmtörténet legfontosabb képkockáiba. Amikor ma ünnepeljük a születésnapját, valójában a mozit ünnepeljük vele együtt. Azt a mozit, amit ő emelt művészetté.

Egy személyes szál – és egy film, ami ma is fájdalmasan aktuális

Ha egyetlen filmet kellene kiemelnem az életművéből, számomra nem kérdés:
Száll a kakukk fészkére – egy film, amely időtlen. A történet egy intézet falai között játszódik, de valójában arról szól, hogyan bánik a rendszer azzal, aki más. Aki hangos, szabad, nevetni mer. Aki nem hajlandó beállni a sorba.

És ez a mondanivaló ma – amikor a világ újra határokat húz, normákat erőltet, kirekeszt és címkéz – talán még fontosabb, mint valaha.

És hogy miért érzem még közelebbinek ezt a filmet?

Mert én is még Csehszlovákiából származom.
És ennek a filmnek a rendezője a kiváló Miloš Forman, aki – hozzám hasonlóan – ebből a világból jött, de el kellett hagynia azt. Ő már nem térhetett vissza úgy, ahogy szeretett volna. A szabadságot Hollywoodban találta meg, és ott tudta elmondani, amit otthon nem lehetett.
A Száll a kakukk fészkére nemcsak egy film. Nekem – nekünk – tükör. És fájdalmas emlékeztető arra, hogy mindig lesz valaki, aki próbál letörni – de mindig lesz egy McMurphy, aki feláll és szembemegy.


🎬 Ha ma csak egyetlen filmet nézel meg tőle, hadd ajánljam ezt a mesterművet:
Száll a kakukk fészkére – egy történet a szabadságról, az emberi méltóságról, és arról, mit jelent igazán élni.

👉 Nézd meg a film előzetesét itt


Boldog születésnapot, Jack.
Köszönjük, hogy vagy – és hogy örökre velünk maradsz.

 

3xyowgf6.png

Ferenc pápa emlékére

Vannak napok, amikor a történelem és az emlékezet metszéspontba kerül. Ma ilyen nap van. Húsvét hétfője, Róma születésnapja – és egy ember, Ferenc pápa, most lép ki végleg a földi időből. Ez az írás azoknak szól, akik nem feltétlenül vallásból, de em

dall_e_2025-04-21_23_10_33_a_symbolic_atmospheric_illustration_for_a_memorial_essay_the_image_shows_the_silhouette_of_an_elderly_man_in_papal_robes_walking_into_a_soft_golden.webp

Vannak napok, amikor a naptár szinte súlyossá válik. Ma ilyen nap van. Húsvét hétfője – a keresztény hagyomány szerint a feltámadás utózengése, az élet diadala a halál fölött. Ugyanezen a napon ünnepeljük Róma születését is – azt a várost, amelynek történelmi súlya túlnő saját határain, s kultúrákon, vallásokon, korszakokon ível át. Ma pedig egy harmadik esemény is e naphoz kötődik: Ferenc pápa földi pályájának lezárulása.

E három esemény metszéspontjában nem lehet nem megállni egy pillanatra. Talán nem mindannyian ugyanúgy tekintünk a hit kérdéseire – sokféleképpen hisszük vagy nem hisszük, amit a világ magáról elmond. De van valami, ami közös: az emberi sors iránti tisztelet, és azok iránt, akik a maguk módján, a maguk hitéből táplálkozva próbáltak jobbá tenni valamit e világban.

Ferenc pápa ezek közé tartozott. Nem volt hibátlan, de volt benne valami őszinte: egyfajta szelíd makacsság, amellyel újra és újra visszatért az egyszerű, de nyugtalanító kérdésekhez. Mit jelent a szegények mellett állni? Mit jelent irgalmasnak lenni? Mit kezdjünk a szenvedéssel, a kirekesztéssel, a bolygónk pusztulásával? Hangja gyakran volt a lelkiismeret hangja – akár hívőként hallgattuk, akár csak emberként.

Az, hogy épp ma halt meg, Húsvét hétfőjén, különös jelentést ad a napnak – még azok számára is, akik nem a hit nyelvén értik a világot. Mintha valami lezárulna, s egyszerre nyílna újra. A halál ilyenkor nem dogma kérdése, hanem emlékezésé: mit hagyott ránk, s mit kezdünk azzal, amit ránk bízott.

Róma ma ünnepel. De a város, amelyben ő is élt és tanított, most gyászol is. És ez a kettő – ünnep és gyász – nem zárja ki egymást. Ahogyan az sem, hogy valaki kívülről hajtson fejet – nem hódolatból, hanem tiszteletből. Az emberi törekvés, ha őszinte, túlmutat vallásokon.

Ez a nap tehát háromféle emlékezetet őriz: egy város születését, egy hit ünnepét, és egy ember búcsúját. Egy emberét, aki, bár pápa volt, mindenekelőtt ember akart lenni – és másokat is erre hívott.

Ferenc pápa, búcsúzunk. Nem ugyanúgy, de ugyanabból az okból: mert számítottál. És mert ami számít, azt nem feledjük.

Andie MacDowell – A természetes elegancia nagykövete

Elegancia, időtlenség, valódi jelenlét – Andie MacDowell nyomában

 

chatgpt_image_apr_21_2025_10_37_01_am.pngVannak színésznők, akik nem csupán filmjeik szerepeiben élnek tovább, hanem a gesztusaikban, a tekintetükben, abban a különös, megnevezhetetlen légkörben, amit maguk körül teremtenek. Andie MacDowell ilyen. Nem harsány, nem botrányhős, nem is a reflektorfény megszállottja – inkább az a csendes erő, aki minden szerepében kicsit önmagát is odaajándékozza a nézőnek.

Pályája a ’80-as évek végén indult, de az igazi áttörést Steven Soderbergh Sex, Lies, and Videotape című filmje hozta meg számára 1989-ben. A független filmes közegben robbant be, elnyerve az Independent Spirit díjat, és megszerezve első Golden Globe-jelölését. Onnantól kezdve megkerülhetetlen név lett a romantikus vígjátékok világában – de messze nem csak azokban.

MacDowell karrierjét olyan filmek fémjelzik, mint a Green Card, ahol Gérard Depardieu oldalán egy kivándorlási házasságba bonyolódik (legalábbis a kezdetekben), vagy a Groundhog Day, amelyben újra és újra ugyanazt a napot éli át Bill Murray társaságában – miközben ő az a nő, akinek a szeretetéért érdemes újra és újra próbálkozni. És persze ott van a Short Cuts is, Robert Altman kaleidoszkópikus filmje, ahol a hétköznapi életek tragikomikus keresztmetszetében tűnik fel.

Személyes kedvencem mégis a Four Weddings and a Funeral. Nem csak a brit humor és a könnyed elegancia miatt, hanem mert MacDowell ebben a filmben egyszerre távoli és elérhető, elegáns és közvetlen, törékeny és határozott. Hugh Grant ügyetlen zavara és a mindent elsöprő angol melankólia tökéletesen ellenpontozza az ő amerikai lazaságát.

A filmográfián túl Andie MacDowell az utóbbi években is fontos szerepet játszik a kultúrában – nem feltétlenül a mozik vásznán, hanem abban, ahogyan az öregedéshez, a nőiességhez és a hitelességhez viszonyul. A COVID-időszakban úgy döntött, hogy nem festi tovább a haját – és ez a gesztus több volt, mint egyszerű stílusváltás. Egyfajta kiállás volt a természetesség mellett egy olyan iparágban, amely még mindig retteg az ősz hajszálaktól. A döntés mögött pedig az a fajta belső szabadság sejlik fel, amelyről mindig is beszéltek róla, de amit most már meg is mutat.

És ha már itt tartunk – ma, április 21-én van a születésnapja. Nem, nem mondok számot – nem azért, mert titok lenne, hanem mert felesleges. Az ő esetében az idő múlása nem számokban mérhető, hanem a szerepeiben, az évtizedek alatt felépített életműben, abban, ahogyan mindig önazonos maradt.

A blog olvasóinak pedig szeretném ajánlani a már említett filmet, Four Weddings and a Funeral címmel – magyarul Négy esküvő és egy temetés. Nem csupán romantikus vígjáték, hanem egy korszak hangulata, egy életérzés, amit MacDowell játéka tesz igazán időtlenné. Én már többször is megnéztem – és még mindig ugyanott nevetek, ugyanott szorul el a torkom.

 

mmm2ogm0y2et_cb544843388.jpg

süti beállítások módosítása
www.alexbuday.com