Amikor a hatalom szolgálat volt

Gondolatok elvekről, felelősségről és az eltűnő példaképekről

dall_e_2025-03-31_18_58_58_an_abandoned_throne_in_a_misty_desolate_landscape_the_background_is_completely_empty_filled_only_with_dense_fog_and_faint_digital_textures_no_huma.jpg

 

„Kérlek benneteket, Krisztus irgalmáért, gondoljátok meg, hogy talán tévedtek.”
– írta Oliver Cromwell 1650-ben. Bár ezek a szavak a skót egyházi vezetőknek szóltak, számomra mindig is többet jelentettek: egy figyelmeztetés minden időben élő embernek, aki a hatalom természetéről gondolkodik.

Ma van annak az évfordulója, amikor 1657-ben Cromwell visszautasította a királyi koronát. Egy történelmi pillanat, ami sokkal több, mint egy politikai gesztus. A hatalom csúcsán, mégis nemet mondott. Mert tudta: ha elfogadja, azzal elárulná mindazt, amiben hitt. E döntés ma is halkan, de világosan üzen: a vezetés nem az uralkodásról szól, hanem a szolgálatról.

A 20. századi Európa is adott nekünk olyan vezetőket, akik a hatalomra nem önmaguk miatt vágytak, hanem mert tenni akartak – és amikor már nem tudtak, félreálltak.

Charles de Gaulle, például, mindig is kiemelkedett számomra. Nemcsak azért, mert a második világháborúban a megszállt Franciaországból emigrálva is képes volt megszólítani a nemzetét, hanem mert képes volt hosszú távon gondolkodni, elveiben megmaradni még akkor is, amikor a politikai széljárás ellene fordult. Az V. Köztársaság megalapítójaként nemcsak új alkotmányt adott Franciaországnak, hanem új önbizalmat is. És amikor 1969-ben elveszített egy népszavazást – egyetlen népszavazást –, nem kezdett magyarázkodni vagy kapaszkodni. Egyszerűen felállt és elment. Mert úgy gondolta, egy vezetőnek nem az a dolga, hogy mindenáron maradjon, hanem hogy akkor menjen, amikor már nem szolgálhat hitelesen.

Konrad Adenauer más karakter volt: egy csendes, határozott építő. Amikor a háború utáni Németország romjai között átvette a kancellári posztot, nem a múltra nézett, hanem a jövőbe. Vallásos emberként mély meggyőződéssel hitt abban, hogy csak szilárd erkölcsi alapokon lehet új országot építeni. Nem volt karizmatikus, nem volt „sztárpolitikus” – de pont ezért volt hiteles. A német demokrácia, a gazdasági fellendülés és az európai együttműködés egyik legfőbb motorja lett, miközben sosem felejtette el, hogy a hatalom célja nem az irányítás, hanem a helyreállítás.

A 21. század elején is voltak még ilyen arcok Európában. Lech Wałęsa, a lengyel villanyszerelő, aki egy napra nemcsak Lengyelország, hanem Kelet-Európa reménysége lett. A Szolidaritás mozgalom vezetőjeként képes volt összehozni egy olyan társadalmat, amit évtizedekig elnyomtak. Nem volt hibátlan, nem volt profi politikus, de mindig az emberek oldalán állt. Nem irodákban, hanem gyárudvarokon született a politikája – és ez érződött rajta.

És Václav Havel – akit én mindig inkább gondolkodónak, mint politikusnak láttam. Ő nem akarta a hatalmat, de amikor az idő úgy hozta, elfogadta – mert úgy érezte, felelősséggel tartozik érte. Íróként, filozófusként mindig az emberi méltóságban hitt, és ezt vitte magával a Hradzsinba is. Beszédeiben nem hatalmi szólamokat, hanem emberi gondolatokat hallani. Egy politikus, aki nem félt esendőnek mutatkozni – és ezzel lett igazán erős.

És ha kitekintünk Európán túlra – bár csak futólag –, említhetjük Mahatma Gandhi vagy José Mujica nevét is. Egyikük sem úgy vonult be a történelembe, mint aki hódítani akart. Inkább úgy, mint aki képes volt visszafogni önmagát – és ezzel nyert meg másokat.

És most?

Ma, amikor egyre több vezetőt motivál a hatalom megtartása, az azonnali siker, a népszerűségi mutatók hajszolása, különösen fontos, hogy emlékeztessük magunkat: nem mindig volt így. Lehet másképp is.

De ma, a 21. század harmadik évtizedében, mintha a politika egyre inkább egy casting lenne. A hitelességet PR-stratégiák váltják fel, a hosszú távú víziót TikTok-videók, a kompromisszumkészséget algoritmusok számolták fel. A vezetők már nem kérdeznek. Kijelentenek. Rámutatnak. Címkéznek. A „mi vagyunk ők ellenük” könnyebben fogyasztható, mint a „mindannyian együtt”. A hatalom nem teher, amit hordani kell, hanem trófea, amit mutogatni lehet – akár saját maguk előtt is a tükörben.

Adenauer ma talán egy szakállas öregúrként lapulna meg a Twitter-árnyékban. De Gaulle-nak valószínűleg PR-csapata azt tanácsolná: „túl merev, túl komoly”. Havel? Azt mondanák rá: „jó a szöveg, de nincs elég karakter.” Wałęsa? „Túl nyers, nem elég diplomatikus.” A mélység ma nem előny – időigényes, és nem trending.

Nevetünk ezen – vagy inkább sírunk –, mert látjuk, mennyire eltolódtak az arányok. A politikai siker gyakran azon múlik, ki tud ügyesebben látszani. A „hogyan néz ki” fontosabb, mint a „mit képvisel”, a lojalitás felülírja az elveket, és a pozíció sokaknál már nem a szolgálat kezdete, hanem a személyes győzelem csúcspontja.

Pedig a hatalom – ha valóban szolgálni akar – nem dísz, hanem felelősség. Nem megnyerni kell, hanem viselni. És nem örökre, csak addig, amíg az ember képes méltón tartani.

Talán ezért is olyan fontos, hogy emlékezzünk Cromwellre, de Gaulle-ra, Adenauerre, Havelre és társaikra. Mert ők azt mutatták meg, hogy a vezetés nem abból áll, hogy mindenáron fent maradjunk – hanem abból, hogy mikor kell félreállnunk. Mert ez is a vezetés része. Talán a legnehezebb része.